Program przeznaczony jest dla przedszkoli prowadzonych przez siostry urszulanki, dlatego oparty jest na myśli pedagogicznej Założycielki św. Urszuli Ledóchowskiej. Jej koncepcja wychowania zawiera konkretne ideały i wzory osobowe oraz jasno określoną wizję i misję działalności placówki opiekuńczo-wychowawczej. Program jako opis zadań wychowawczych jest zorientowany na osobę dziecka z uwzględnieniem jego indywidualności, specyfiki rozwoju, potrzeb opiekuńczych, a w miarę możliwości, całej dotychczasowej historii życia. Integralną częścią programu jest praca wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna każdego nauczyciela w odniesieniu do celów obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Program nie zastępuje istniejących programów wychowania przedszkolnego, ale wskazuje kierunki wychowania w placówkach urszulańskich. Działania wynikające z treści programu powinny być realizowane w codziennej pracy przez pracowników edukacyjnych, czyli ich osobowość, filozofię życia i kwalifikacje, a przede wszystkim niezastąpioną wartość oddziaływania własnym przykładem. Program może być indywidualizowany i ostatecznie w swoich szczegółach jego realizacja będzie zależała od placówki, grona pedagogicznego a także rodziców.
Podstawą do opracowania programu były:
- przesłanki pedagogiki personalistycznej,
- koncepcja wychowania św. Urszuli Ledóchowskiej,
- charyzmat Sióstr Urszulanek, którym jest szerzenie Królestwa Serca Bożego w świecie,
- obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
Poniższy program wychowawczy może być alternatywnym wobec innych propozycji a nawet bardziej atrakcyjnym dla współczesnej cywilizacji.
Wizja przedszkola urszulańskiego
Przedszkole urszulańskie jako placówka katolicka realizuje wartości chrześcijańskie, ze szczególnym uwzględnieniem:
- wiary,
- miłości,
- szacunku,
- radości.
Poprzez urzeczywistnianie w pracy edukacyjnej tych wartości, kształtowane będą u wychowanka zręby przyszłej dojrzałej osobowości.
Ważnym elementem wychowawczym przedszkoli urszulańkich jest atmosfera panująca w placówkach. Jest to specyficzny klimat, środowisko emocjonalne, jakby ukryty program placówki. Nie zawsze jest on spisany, ale odczuwany przez wszystkich, którzy tworzą i odwiedzają dane przedszkole. Matka Urszula uważała, że dzieci powinny być otoczone atmosferą szczęścia, gdyż w klimacie ciepła, radości, podobnie jak kwiaty w towarzystwie słońca, wychowankowie rozwijają się najpiękniej. Dlatego w placówce tak ważna jest osoba nauczyciela wychowawcy i jego osobisty przykład, a przede wszystkim tworzenie poprawnych relacji z wychowankiem, rodzicami i pozostałym personelem. Należy zaznaczyć, że placówka urszulańska przekracza wymiar jedynie widzialny a rozszerza się na wymiar łaski i transcendencji, w tym tajemnice świętych obcowania i nadprzyrodzoności.
Misja przedszkola urszulańskiego
Oferta wychowawcza skierowana jest do rodzin, które akceptują i podejmują wizje przedszkola urszulańskiego. Misją placówek św. Urszuli jest przede wszystkim:
- integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem miejsca i czasu;
- nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych dla wychowania osobowości ukierunkowanej na wartości wyższe – dobro własne i wspólne, prawda, miłość a także gotowość podjęcia odpowiedzialności za siebie i innych, bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, tradycji i współczesności;
- ocena postępowania swojego i innych, zmiany złych postaw i zachowań, opowiadanie się po stronie dobra, świadome rezygnowanie z tego, co złe;
- współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wspieranie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczej i wychowawczej;
- propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku oraz wdrażanie do ich urzeczywistniania;
- wdzięczność wobec Boga i ludzi.
Sylwetka wychowanka, która zawiera w sobie zręby przyszłej dojrzałej osobowości:
- wrażliwość na rzeczywistość Boga i człowieka w codzienności,
- odróżnianie dobra od zła oraz wybór dobra,
- radość i pogoda ducha, która pozwala się cieszyć drobnymi zdarzeniami i rzeczami,
- szacunek wobec siebie, innych i otaczającego świata.
Strategia wychowania
- świadectwo osobiste i identyfikacja (nawet nieuświadomione przyjęcie pewnych cech osoby znaczącej),
{osoba nauczyciela-wychowawcy to tzw. personalny symbol wartości};
- organizowanie sytuacji wychowawczych oraz wykorzystywanie codziennych zdarzeń i sytuacji życiowych;
- dbałość o harmonijny rozwój;
- korzystanie z dóbr kultury i tradycji polskiej w tym ze skarbca Kościoła Polskiego;
- budowanie wspólnoty osób;
- pielęgnowania tradycji placówki, tzw. rytuałów przybliżających określone wartości (zwrócenie uwagi na duchowość, transcendencję, życie wartościami, szczególnie poczucia obowiązku i godności osoby ludzkiej);
- zasada współdziałania z rodziną i środowiskiem.
zasady współpracy z rodziną:
- rzeczowe i przejrzyste informowanie rodziców o specyfice przedszkola urszulańskiego i zasadach współpracy;
- uwzględnienia praw rodzicielskich;
- służenie pomocą i wsparciem;
- współpraca podmiotowa, czyli wypracowywanie wspólnego stanowiska nauczyciela i rodziców wobec dziecka w jego integralnym wychowaniu;
- rzetelna i dyskretna informacja dla rodziców o postępach, potrzebach i problemach dziecka;
- angażowania rodziców w życie przedszkola i jej funkcjonowanie, w tym organizowanie różnych form czynnego udziału rodziców w spotkania o charakterze kulturowym, wypoczynkowym i duchowym.
Powinności nauczycieli wychowawców
w relacjach z wychowankami:
- wspiera je w rozwoju;
- przestrzega praw dziecka;
- otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia;
- kreatywny i empatyczny;
- częściej stosuje wzmocnienia pozytywne niż negatywne;
- dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic;
- potrafi przyznać się do pomyłek i błędów;
w relacjach z rodzicami:
- wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej;
- pogłębia wiedzę rodziców – informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka;
- wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych;
- uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka;
- stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka;
- zna warunki życia dziecka;
- odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
Tradycje i ceremoniały
W procesie wychowania dzieci ważne jest sięganie do tradycji kulturowej naszej Ojczyzny oraz Regionu. W przedszkolu jest wiele możliwości do przeprowadzenia zajęć związanych z regionalną tradycją kulturową a służy temu przede wszystkim kalendarz uroczystości przedszkolnych.
W naszych przedszkolach nawiązuje się do tradycji, które związane są z rodziną, świętami narodowymi i kalendarzem liturgicznym.
Do podstawowych zaliczyć można:
1. Związane z rodziną i społecznością przedszkolną:
- jasełka,
- spotkanie wielkanocne,
- święto patrona przedszkola,
- św. Mikołaj,
- nabożeństwa liturgiczne dla dzieci i ich rodzin,
- akademie patriotyczne,
- uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku w przedszkolu.
2. Związanie z rokiem kalendarzowym i liturgicznym:
- jasełka,
- spotkanie wielkanocne,
- święto patrona przedszkola,
- św. Mikołaj,
- nabożeństwa liturgiczne dla dzieci i ich rodzin,
- akademie patriotyczne,
- uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku w przedszkolu.
3. Skierowane do rodziców:
- comiesięczne skupienia,
- rekolekcje,
- nabożeństwa.
dzień w przedszkolu:
każdy dzień jest jakby skrócone życie (E.Bojanowski): plan dnia zawiera wszystkie elementy życia ludzkiego – praktyki religijne, zabawę, naukę, pracę, tworzenie relacji międzyosobowych. Warto więc te elementy wykorzystać w kształtowaniu osobowości wychowanka.
- schodzenie się (powitanie chrześcijańskie, relacje, kultura bycia, wspólna lub indywidualna zabawa / działalność)
- modlitwa poranna – tak zaczynamy dzień, adoracja, nawiedzenie Najśw. Sakramentu, modlitwa spontaniczna, etc.;
- zabawa – relacje, twórczość, kultura osobista, formy grzecznościowe, aktywność, etc.;
- nauka – rozwój umysłowy;
- zajęcia praktyczne – porządkowanie, korzystanie z rzeczy wspólnych, toalety, zachowanie w jadalni, etc.;
- rachunek sumienia – na zakończenie zajęć bądź w porze popołudniowej, podejmowanie z dziećmi refleksji nad ich zachowaniem w ciągu dnia, zwrócenie uwagi na zaistniałe sytuacje, w których razem z dziećmi nazywamy to, co było dobre i co godne pochwały czy nagrody. Pomagamy rozpoznawać i nazywać to, co było złe i określamy sposób naprawienia złej sytuacji. W ten sposób kształtujemy sumienie dziecka, uczymy samokontroli oraz przyjmowania konsekwencji swoich zachowań.
Tryb postępowania w sytuacjach wyjątkowych
Stosowanie w pracy wychowawczej nagród i kar wzmacnia jedne zachowania, a hamuje inne. Celem tych działań jest eliminowanie zachowań niepożądanych, nabywanie właściwych nawyków, umiejętności i postaw – wzmacnianie zachowań pożądanych (wzmacnianie pozytywne). Działania te dodatkowo stanowią jasny, przejrzysty i zrozumiały komunikat dla wychowanka, co jest pożądane, bo dobre, a co jest złe i szkodzi jemu samemu i innym.
Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały, ponieważ uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków. Skupienie uwagi na pozytywach, wzmacnianie zachowań pozytywnych, daje skuteczne rezultaty widoczne we właściwych zachowaniach wychowanków.
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed drugim nauczycielem,
- pochwała przed rodzicami,
- drobne motywatory (naklejka, medal)
- przywileje (np. ciekawa zabawka, ulubiona gra dziecka itp.),
Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych umów i zasad,
- wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania,
- wypełnienie podjętych obowiązków,
- bezinteresowną pomoc innym,
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i ochrony siebie, innych i przyrody,
- aktywny udział w pracach grupy.
Stosowane kary, są naturalną konsekwencją niewłaściwych postaw:
- kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,
- upomnienie słowne, rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy, „krzesełko do myślenia”– chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu.
Kary stosujemy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne,
- niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.