Rozdział 1
POSTANIOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole im. Jana Pawła II Zgromadzenia Sióstr Urszulanek SJK
- Na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Przedszkole Sióstr Urszulanek
- Przedszkole im. Jana Pawła II Zgromadzenia Sióstr Urszulanek SJK jest przedszkolem niepublicznym.
- Siedzibą Przedszkola jest budynek stanowiący własność Zgromadzenia Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego w Zakopanem przy ul. Jaszczurówka 2 .
§ 2
- Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego, reprezentowane przez Przełożoną Centrum s. Beatę Mazur, mającą swoją siedzibę w Warszawie przy ul. Wiślanej 2 .
- Organ prowadzący odpowiada za działalność Przedszkola. Do zadań organu prowadzącego należy przede wszystkim:
- nadanie Przedszkolu statutu i dokonywanie w nim zmian;
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora Przedszkola;
- powoływanie i odwoływanie dyrektora Przedszkola;
- nadzór nad całokształtem działalności Przedszkola, a w szczególności nad jego charakterem wychowawczym;
- nadzór i kontrola Przedszkola pod względem administracyjno-finansowym i prawnym;
- wykonywanie remontów i zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
- W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 2.4 organ prowadzący może organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych przedszkoli.
Rozdział 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Podstawowym celem działalności przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie wszechstronnego, indywidualnego rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem
- Podstawowy cel realizowany jest przez wypełnianie zadań w zakresie wychowania religijnego, umysłowego, moralnego, społeczno—patriotycznego, estetycznego, fizycznego i zdrowotnego zgodnie z założeniami systemu wychowawczego św. Urszuli Ledóchowskiej oraz zapewnianie bezpiecznych warunków rozwoju dziecka.
społeczno-kulturowym i przyrodniczym oraz wspieranie rodziny w jej funkcji wychowawczej.
§ 4
- Zadania z dziedziny wychowania religijnego i moralnego są realizowane w placówce poprzez:
- przekazywanine treści zgodnych z chrześcijańską wizją osoby, głoszoną przez Kościół katolicki
- oddziaływania wychowawcze uwzględniające zasady i wartości ewangeliczne
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek
- wdrażanie do udziału w praktykach religijnych
- Zadania z zaresu wychowania umysłowego, społeczno – patriotycznego, estetycznego, fizycznego i zdrowotnego przedszkole realizuje poprzez:
- realizację programu wychowania przedszkolnego uwzgledniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zgodnie z charakterem wychowawczym placówki;
- prowadzenie systematycznych zajęć wychowawczo—dydaktycznych;
- organizowanie zajęć dodatkowych w różnych formach;
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi.
- Zadania z zakresu tworzenia bezpiecznych warunków realizowane są poprzez:
- zapewnienie każdemu dziecku szacunku dla jego godności i tożsamości regionalnej, narodowej, kulturowej i religijnej;
- zapewnienie dzieciom stałej opieki nauczyciela w przedszkolu i podczas zajęć poza przedszkolem;
- uwzględnianie w swoich działaniach wymogów bezpieczeństwa i higieny.
- Przedszkole, jako placówka wychowania katolickiego, wypełnia swe zadania we współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi), instytucjami kościelnymi i świeckimi wspierającymi jego działalność.
§ 5
- Przedszkole może udzielać dzieciom pomocy Iogopedycznej, psychologicznej i w zakresie korygowania wad postawy, organizując zajęcia z wychowankami oraz konsultacje dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli ze specjalistami z tych dziedzin.
Rozdział 3
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 6
- Ogranami Przedszkola są:
- dyrektor,
- zespół edukacyjny
- Organy Przedszkola współdziałają ze sobą, mają możliwość podejmowania działań oraz inicjatyw w zakresie swoich zadań i kompetencji.
§ 7
- Dyrektor kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym:
- zgłasza właściwej jednostce samorządu terytorialnego, prowadzącej ewidencję przedszkoli niepublicznych, zmiany zaistniałe w danych dotyczących Przedszkola zawartych w zgłoszeniu do ewidencji, powstałych już po zarejestrowaniu placówki;
- ustala wysokości opłat za świadczenia prowadzonego przez Zgromadzenie Przedszkola;
- dostarcza organowi właściwemu do udzielania dotacji informacji o planowanej liczbie dzieci w Przedszkolu;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością Przedszkola;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy, nauki, wychowania i opieki oraz stwarza warunki harmonijnego i integralnego rozwoju wychowanków;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom w czasie zajęć;
- dopuszcza do użytku w Przedszkolu program wychowania przedszkolnego;
- sporządza arkusz organizacji Przedszkola;
- troszczy się o tworzenie w przedszkolu wspólnoty oraz rodzinnej atmosfery;
- w porozumieniu z organem prowadzącym zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
- przydziela nauczycielom i pracownikom obsługi stałe i dodatkowe zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
- współdziała z nauczycielami i pozostałymi pracownikami w wypełnianiu zadań przedszkola oraz wspomaga doskonalenie zawodowe;
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, pozostając pod nadzorem organu prowadzącego;
- koordynuje, wspiera i nadzoruje realizację kodeksu zachowań wobec dzieci będących pod opieką Sióstr Urszulanek SJK;
- prowadzi i archiwizuje dokumentację Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola planuje i realizuje nadzór pedagogiczny, któremu podlega przede wszystkim:
- przestrzeganie Statutu Przedszkola;
- realizacja programu wychowawczego i wybranego programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli;
- prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- przestrzeganie praw dziecka;
- przestrzeganie dyscypliny i porządku pracy;
- przestrzeganie przepisów bhp;
- przestrzeganie terminowego wywiązywania się z przydzielonych obowiązków.
§ 8
- Zespół edukacyjny jest organem kolegialnym, do którego należą nauczyciele i pedagogiczny personel pomocniczy.
- Zespół edukacyjny współdziała z dyrektorem i jest organem doradczym w realizacji zadań statutowych placówki.
- Do kompetencji zespołu edukacyjnego należą:
- współtworzenie i realizacja planów pracy Przedszkola;
- współtworzenie planów doskonalenia zawodowego i formacji osobowej;
- wyrażanie opinii w sprawie programu wychowania przedszkolnego;
- wyrażanie opinii w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków Przedszkola.
- Osoby tworzące zespół edukacyjny są zobowiązane do zachowania tajemnicy, nie ujawniania spraw omawianych na spotkaniach zespołu, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
Rozdział 4
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 9
- Organizację pracy w danym roku szkolnym określa plan organizacyjny Przedszkola.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa obejmująca dzieci w zbliżonym w wieku.
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 lat do podjęcia obowiązków szkolnego (w szczególnie uzasadnionych przypadkach można przyjąć dzieci, które ukończyły 2,5 roku).
- Liczba dzieci przyjętych do grupy nie może przekraczać 25 (dwadzieścia pięć).
§ 10
- Podstawowymi formami aktywności dzieci w Przedszkolu są:
- zabawy i prace dowolne,
- czynności samoobsługowe,
- prace użyteczne,
- zajęcia dydaktyczne zaplanowane przez nauczyciela,
- zajęcia dodatkowe,
- imprezy i uroczystości okolicznościowe,
- spacery i wycieczki, w tym wycieczki dla dzieci i ich rodzin.
- Czas trwania zajęć dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci.
- W Przedszkolu dzieci wdrażane są do codziennej modlitwy.
- Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i możliwości.
§ 11
- Organizacja pracy Przedszkola określona jest przez ramowy rozkład dnia, który ustala dyrektor w porozumieniu z nauczycielami, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad daną grupą, ustala szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 12
- Przedszkole pracuje przez cały rok od poniedziałku do piątku.
- Obowiązują następujące przerwy w pracy Przedszkola:
- w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
- ustalony okres w czasie letnim (lipiec — sierpień),
- terminy przerw są ustalane przez dyrektora, po uzgodnieniu z organem prowadzącym i rodzicami.
- Dzienny czas pobytu dziecka w Przedszkolu nie może przekraczać 10 godzin.
§ 13
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Przedszkole organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Przedszkolu jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym Przedszkole.
- W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) Przedszkole zapewnia wychowankom:
- śniadanie,
- obiad,
- podwieczorek.
- Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy Przedszkola
§ 14
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwośc korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania opieki,
- placu zabaw,
- pomieszczeń sanitarno—higienicznych i szatni,
- posiłków.
§ 15
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola osobiście lub przez upoważnioną na piśmie osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo. Upoważnienie może być jednorazowe lub na określony czas.
- rodzice (opiekunowie prawni lub osoby upoważnione) w chwili przyprowadzenia dziecka są zobowiązani do wejścia z dzieckiem na teren Przedszkola i przekazania go pod opiekę nauczyciela;
- odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z Przedszkola przez osobę upoważnioną przejmują rodzice (opiekunowie prawni);
- rodzice (opiekunowie prawni lub osoby upoważnione) odbierają dziecko z Przedszkola przed godziną zamknięcia placówki;
- w przypadku, gdy rodzice (opiekunowie prawni lub osoby upoważnione) nie przejmą opieki nad dzieckiem, nauczyciel zgłasza ten fakt dyrektorowi, który zapewnia dziecku opiekę do czasu przekazania go rodzicom (opiekunom prawnym);
- w przypadku, o którym mowa w ust. 4, Przedszkole może obciążyć rodziców (opiekunów prawnych) kosztami dodatkowej opieki nad dzieckiem.
Rozdział 5
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
§ 16
- Cele i zadania statutowe Przedszkola realizowane są przez pracowników pedagogicznych i pracowników obsługi.
- Wszyscy pracownicy powinni utożsamiać się z misją Przedszkola przez sposób realizacji zadań oraz przykład postępowania.
- Pracownicy pedagogiczni oraz pracownicy obsługi są zatrudniani w placówce na podstawie umowy o pracę i podlegają przepisom Kodeksu Pracy oraz Karty Nauczyciela w zakresie obowiązującym przedszkola niepubliczne prowadzone przez kościelne osoby prawne.
- Wszyscy pracownicy odpowiedzialni są za sprawne działanie Przedszkola i utrzymanie obiektu w ładzie i czystości.
- Każdy z pracowników pedagogicznych oraz pracowników obsługi podpisuje i przyjmuje do realizacji szczegółowy zakres obowiązków oraz kodeks zachowań wobec dzieci będących pod opieką Sióstr Urszulanek SJK.
- W Przedszkolu niektóre zadania mogą wykonywać również osoby współpracujące z placówką w ramach umów cywilno—prawnych lub wolontariatu. Charakter zadań powierzonych tym osobom musi być zgodny z przepisami ogólnymi dotyczącymi takiej współpracy.
- Pracownicy placówki mają prawo odwoływania się do organu prowadzącego.
§ 17
- Nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel ma prawo do:
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i zespołu edukacyjnego, wyspecjalizowanych placówek, poradni i instytucji naukowych;
- wyboru metod, sposobów, form i pomocy w realizacji programu wychowania przedszkolnego w przydzielonej sobie grupie;
- realizacji ścieżki awansu zawodowego.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci;
- odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;
- udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy taka pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców (opiekunów prawnych) o zdarzeniu;
- respektowanie praw dziecka;
- realizowanie programu wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez dyrektora. Wykonywanie innych zajęć i czynności wynikających z celów i zadań przedszkola, w tym zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, czynności związane z organizowaniem i porządkowaniem warsztatu pracy, dbanie o estetykę pomocy i materiałów dydaktycznych oraz pomieszczeń;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz prowadzenie dokumentacji takiej, jak: arkusze obserwacji dzieci, plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i zapis w dzienniku;
- współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi), w tym informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach i trudnościach dziecka;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno—pedagogiczną lub opiekę zdrowotną;
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
- przeprowadzenie — w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej — diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole;
- doskonalenie warsztatu pracy, podnoszenie poziomu wiedzy psychologiczno—pedagogicznej;
- formacja religijna.
Rozdział 6
RODZICE I WYCHOWANKOWIE
§ 18
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego realizowanym w Przedszkolu;
- uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- uczestniczenia w zajęciach, po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem;
- zgłaszania opinii i uwag o pracy Przedszkola do dyrektora oraz organu prowadzącego.
- Do obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie niniejszego Statutu;
- współdziałanie z przedszkolem w celu uzgodnienia oddziaływań opiekuńczo-wychowawczo—dydaktycznych wspomagających rozwój dziecka;
- przekazanie dyrektorowi Przedszkola — uznanych przez rodziców za istotne — danych o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka, by mu zapewnić odpowiednią opiekę podczas pobytu w Przedszkolu;
- przestrzeganie godzin pracy Przedszkola;
- terminowe uiszczanie opłat za Przedszkole;
- zgłaszanie nieobecności i chorób zakaźnych dziecka;
- informowanie o zmianie danych personalnych dziecka;
- uczestniczenie w zebraniach orach uroczystościach o charakterze integracyjnym i releigijnym
§ 19
- Wychowankowie mają prawo do:
- podmiotowego i życzliwego traktowania;
- ochrony i poszanowania godności osobistej;
- stałej opieki podczas zajęć w Przedszkolu, jak i poza jego terenem;
- właściwej organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, w tym do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny;
- ochrony tożsamości;
- ochrony przed różnymi formami przemocy fizycznej i psychicznej.
- Wychowanek ma obowiązek:
- angażować się w zajęcia organizowane przez Przedszkole;
- z szacunkiem traktować inne dzieci oraz osoby dorosłe;
- po zakończonej zabawie lub pracy posprzątać miejsce pracy lub zabawy;
- słuchać i wykonywać polecenia nauczyciela;
- zachowywać zasady bezpieczeństwa;
- szanować mienie Przedszkola i innych osób;
- zachować czystość i porządek na terenie Przedszkola;
- zgłaszać nauczycielowi konieczność oddalenia się poza wyznaczone miejsce prowadzenia zajęć czy zabawy;
- zgłaszać niedyspozycje zdrowotne.
- Dzieci wdrażane są do przestrzegania umów ustalonych z nauczycielem i wychowankami poszczególnych grup wiekowych, zapewniających wszystkim bezpieczeństwo i respektowanie praw drugiej osoby.
§ 20
- Za dobre zachowanie i wyróżniające postępy dydaktyczne wychowanek może być nagradzany.
- Nagrodą dla wychowanka mogą być w szczególności pochwały ustne, znaczki, naklejki, odznaki, listy gratulacyjne, dyplomy.
§ 21
- Za zawinione niestosowanie się do obowiązującego w Przedszkolu porządku dziecko może być ukarane zgodnie z Programem Wychowawczym Przedszkola (np.: naprawienie szkody, upomnienie słowne, czasowe odbieranie przywileju, poinformowanie rodziców, itp.)
Rozdział 7
ZASADY PRZYJMOWANIA I SKREŚLANIA Z LISTY WYCHOWANKÓW
§ 22
- Przedszkole jest dostępne dla każdego dziecka, dla którego rodzice wybierają tę placówkę i akceptują jej charakter.
- Rekrutacja dzieci do Przedszkola odbywa się w następujący sposób:
- pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola rna rodzeństwo dzieci już uczęszczających do placówki oraz dzieci o szczególnie trudnej sytuacji rodzinne] i materialnej;
- pozostałe dzieci przyjmowane są według kolejności zgłoszeń;
- rekrutacja dzieci do Przedszkola realizowana jest w miesiącach: styczeń — luty tego roku, w którym dziecko ma rozpocząć edukację przedszkolną;
- informację o przyjęciu dziecka udostępnia się zainteresowanym z początkiem marca każdego roku;
- w miarę wolnych miejsc Przedszkole prowadzi nabór także w czasie roku szkolnego;
- do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jeśli Przedszkole ma możliwości zapewnienia wychowankowi opieki i rozwoju;
- dyrektor może podjąć decyzję o odmowie przyjęcia dziecka do Przedszkola, jeśli w placówce nie ma wolnych miejsc bądź z uwagi na stan zdrowia lub inne okoliczności dotyczące dziecka, gdy Przedszkole nie jest w stanie zapewnić mu odpowiednich warunków odbywania wychowania przedszkolnego.
§ 23
- Skreślenie dziecka z listy wychowanków Przedszkola może nastąpić w przypadku:
- nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej miesiąc;
- uporczywego lub rażącego naruszania przez dziecko ustalonego w Przedszkolu porządku;
- zalegania z opłatami za Przedszkole, bez wyjaśnienia powodów, powyżej dwóch miesięcy;
- braku współpracy rodziców z nauczycielami i dyrektorem w zakresie wychowywania.
- O skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola rodzice (opiekunowie prawni) zostają poinformowani pisemnie.
Rozdział 8
SPOSOBY UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ PLACÓWKI
§ 24
- Prowadzenie Przedszkola jest działalnością oświatowo-wychowawczą podmiotu prowadzącego i nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
- Fundusze na bieżącą działalność Przedszkola pochodzą z:
- dotacji z budżetu gminy udzielanych przedszkolom niepublicznym na mocy Ustawy o systemie oświaty oraz Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych;
- innych środków publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, które mogą być przeznaczone na wspieranie działalności oświatowej;
- opłat wnoszonych przez rodziców (opiekunów prawnych) z tytułu wychowania przedszkolnego;
- darowizn i spadków.
- Zasady udzielania dotacji i jej rozliczania ustala organ dotujący, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy Przedszkola.
- Miesięczna kwota opłat rodziców składa się z opłaty stałej i opłaty za żywienie. Opłata za żywienie dzieci ogranicza się do kwot wydawanych na zakup produktów. Opłata stała stanowi kwotę, która może być wykorzystana na remonty bieżące i doposażenie Przedszkola.
- Przedszkole może pobierać raz w roku od rodziców opłatę na fundusz okolicznościowy.
- Zajęcia dodatkowe, po wspólnym uzgodnieniu dyrektora i rodziców (opiekunów prawnych), są płatne w całości lub częściowo przez rodziców (opiekunów prawnych).
- W sytuacjach szczególnych mogą być stosowane ulgi i zwolnienia z płatności
- Wysokość opłat może ulec zmianie w ciągu roku szkolnego po uzgodnieniu z rodzicami(opiekunami prawnymi)
Rozdział 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25
- Statut Przedszkolu nadaje, wprowadza w nim zmiany i uzupełnia organ prowadzący.
- Zmiany i uzupełnienia skutkują każdorazowo tekstem jednolitym.
- Statyt wchodzi w życie odpowiednio z dniem podpisania.
Podstawami prawnymi działania Przedszkola są w szczególności:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe(Dz.U. z 2017r. poz 59 ze zm.)
- rozporządzenia wykonawcze do ustawy.
Warszawa, dnia 1 grudnia 2017 roku